1211 Bp, Központi út 35-47.
(Csepel Művek) Központi út és Lakatos u. sarok
+36 70 516 0378 FOGLALJON ITT, MOST!
MENÜPONTOK
 

Varázslatos matematika! Ilyen nincs! Vagy mégis?

Varázslatos matematika! Ilyen nincs! Vagy mégis?

Hogyan jegyezhetünk meg pár számot úgy, hogy biztosan emlékezni fogunk rá? Pofon egyszerű az egész, kis gyakorlással te is könnyen elsajátíthatod a módszert! Ez teljesen agyament! - juthat elsőre az eszedbe, hiszen hány matekórát kellett végigszenvedned, s valóban, a többségünknek nem ez volt a kedvenc tantárgya. Ha a Trap Factory kijutós játékait már kipróbáltad (ha még nem, remélem, kedvet kapsz hozzá), beláthatod, hogy a játék élményéhez a négy alapműveleten felül semmiféle matektudásra (rendben, néhány pályán talán :D) nincs szükség. Annál inkább egy kis fondorlatos észjárásra, egy kicsiny logikára, ami meg van spékelve egy jó adag játék iránti szenvedéllyel. Ennyi elég a szabaduló szobák feladatainak megoldásához, hogy az valódi élmény legyen. (Mint tudod, a Trap Factory élményeket gyárt :D)

Bevallom, én sem voltam egy nagy matekos, a főiskolát is azért hagytam ott, mert már az integrálszámításba beletört a bicskám. Minap az unokaöcs matek jegyzetét nézegettem, de hosszú percek múlva is azt gondoltam, hogy hamarabb meg tudnék fejteni egy egyiptomi hieroglifát, egy azték csomóírást, bekötött szemmel és hátrakötött kézzel kijutni egy kijutós játékból, mintsem még egyszer matekkönyvet vegyek a kezembe. Mint később kiderült, a füzetet fejjel lefelé tartottam; igaz megfordítva sem változott a meglátásom. Varázslatos matematika? Ilyen nincs! Vagy mégis?

Aztán eszembe jutott, hogy már vénülő kezembe egyszer egy bűvészkönyv került, s az izgalmas sztorikon felül a trükkök hátterében (köztük a legtöbb kártyatrükk volt) matematikai törvényszerűségei állnak. A játékhoz, bűvészkedéshez, krimikhez sokan vonzódunk, a Trap Factory szabadulós szobáinak nem egynek ez az alapsztorija (Az őrület határán, Rejtélyek háza, Bottal üthetjük a nyomát!,Egy túl csendes város). Milyen pofon egyszerűnek, érdekesnek, sőt kifejezetten izgalmasnak találtam a matek ezen területét. Kár, hogy a matektanáraim nem tudtak úgy szórakoztatni és felcsigázni, mint Rodolfó!

Egy pár dolgot elmesélek, mert nagyon könnyen megtanulható, a hétköznapi életben tökéletesen hasznát lehet venni. Végső soron még a berozsdásodott agytekervényeinket is kicsit meg tudjuk mozgatni, hogy ne nyikorogjon a szerkezet. Megkockáztatom, hogy a szabadulós játékban sem szenvednek hátrányt a módszer használói.

Bizonyára te is jártál már úgy, hogy egy kódot nem tudtál megjegyezni, egy rövid számsor mindig kiment a fejedből. S egy-két telefonszámot jó volna megjegyezni, mert az okostelefonok is le tudnak merülni, s bután nézel, ha édesanyád vagy a párod számát sem tudod fejből. Az elvétett, fránya PIN kódok még a bankkártyádat is képesek letiltani, nem kis galibát okozva ezzel.

Íme a csodamódszer!  Mnemotechnikának hívják. A neve kissé furcsán hangzik, de nem is ez a lényeg.

Ez az eljárás megkönnyíti az emlékezést, a kódolást (a számokat elhelyezni a memóriába), a tárolást és előhívást. Működésének alapja, hogy az értelmetlen adatokat, mint például a számsorok, átalakítjuk értelmes dolgokká. Lényege a kapcsolás. A számokhoz képeket kapcsolunk, a képeket pedig már könnyű előkotorni a memóriánkból. Egy kis tanulás persze szükségeltetik, de aztán már működni fog, csak egy kis gyakorlás kell hozzá. A szabadulós szobákból való kijutás is kódolás és dekódolás, annyi különbséggel, hogy a kód megfejtése közben mellékhatások érik a résztvevőket: a játék szenvedélyes átélése, a kijutós játék izgalma, az adrenalin halk csörömpölése a fülben, amikor már az órát is figyelni kell, a csapat tagjai szépen összekovácsolódnak.

0-10-ig az egyes számokhoz meg kell tanulni egy képet (ez lesz a sorszáma a számoknak)

1-világítótorony (mert olyan egyedül van), 2-hattyú (mert hasonlít a kettes számhoz), 3-a Napóleon-kalap, mert háromágú), 4- szék (mert négy lába van), 5-kéz (mert öt ujj található rajta), 6-csillag, 8-hóember, 9-fül (a markolat és a kardlap ezt a számot formázza).

Ez talán annyira nem bonyolult, hiszen a számok leírt formája hasonlít magára a számokra.

Most következik a nagy mutatvány: meg szeretnéd jegyezni a PIN kódodat, ami 4785. (A megjegyzendő szám lehet a kijutós szobának végső kódja is, amit meg akarsz jegyezni egy életen át. )

Persze a számoknak is adunk egy képet, ennek is van logikája, de erre most nem térek ki:

  1-tea, 2-nő, 3-ima, 4-ír, 5-ló, 6-só, 7-kő, 8-vő, 9-apa

A számsort több százig lehetne folytatni, most csak az első kilencre koncentrálunk. A módszer több száz szóig működik évszázadok óta…

Akkor jön a mutatvány!

A megtanulandó számsor első számhelyén (világítótorony) áll a 4-es szám, azaz az ír. Második (hattyú) helyen a 7-es (kő), harmadik (Napóleon-kalap) helyen 8-as (vő), negyedik helyen (szék), az 5 (ló).  

Találjunk ki minél bizarrabb, meghökkentőbb történeteket! Az enyém: a világítótoronyban búcsúlevelet ír egy partra vetett sellő, a fekete hattyú kővel dobálja meg egy nehézbúvár, a vő Napóleon kalapban pálinkázik a lakodalomban, hogy bátorságot gyűjtsön a nászéjszakához és a ronda menyasszonyhoz, a hármas metrót egy ló húzza, aki a végállomáson lepihen egy székre, ahol hallgatja a kalauzok élménybeszámolóját, amiben elmesélik, Csepelen miként fejtették meg a szabadulós szoba feladatait.

Ezzel a módszerrel bele tudjuk marni az emlékezetünkbe bármilyen számsort. Az egyik mnemotechnika bajnok (a japán Hiroyuki Goto) 17 óra és 21 perc alatt fejből elmondta a π első 42 195 számjegyét. De nekünk elég az is, ha a PIN kódunkat meg tudjuk jegyezni!

Természetesen bármilyen számsor megjegyzésére alkalmas a módszer. Ha mégsem érzel ellenállhatatlan kényszert, hogy ezt megtanuld, az semmivel sem fogja rontani a kijutási idődet a Trap Factory szabadulós szobáiból. A Trap Factory közel 400 négyzetméteres pincerendszerének 9 pályája mellett várnak az ügyességi játékok, ahol tesztelheted fizikai ügyességed határait.

 

« vissza